Volg nu onze Workshop
Het creëren van een krachtig team binnen onderwijs
Een team bestaat uit individuen met verschillende talenten en kwaliteiten. Daartegenover staan natuurlijk de valkuilen. Die kennen we allemaal. De uitdaging is om de verschillende individuen zo samen te krijgen dat er een winnend en krachtig team ontstaat.
Een krachtige samenwerking kost tijd. Elk team heeft vaardigheden te ontwikkelen om als eenheid te functioneren. Belangrijk hierbij is dat de juiste persoon op de juiste plek staat. De leidinggevende zorgt er samen met het team voor dat elke professional in zijn/haar kracht gezet wordt op basis van talenten en kwaliteiten.
Bij het bouwen met een team gaan we uit van verschillende fasen. Hierover is in de literatuur veel informatie terug te vinden. Enjoy Change gebruikt onder andere de fasen van Tuckman (1965) en Lencioni (2002). Wanneer een fase niet goed doorlopen wordt is het de vraag wat we aan het bouwen zijn. Groeit het team door, dan komt het bouwwerk uit het lood te staan en uiteindelijk stort het in.
Verschillende Redenen
Binnen het onderwijs zien we verschillende redenen waardoor een bouwwerk scheef komt te staan.
– Actueel is het ziekteverzuim. Dit betekent dat er veel invallers op een school komen of dat collega’s het zelf opvangen binnen de school. Hierdoor ontstaat een grotere druk op het team, de directeur en intern begeleider.
– Bij een nieuwe leerkracht binnen de school treedt er een regressie op naar eerdere fasen. Wanneer dit goed begeleid wordt kunnen nieuwe teamleden zich weer voegen in de groei van het team.
– Directeuren in intern begeleiders werken vaak op meerdere scholen. Hierdoor kan het lastig zijn om het bouwproces te continueren.
– Bij wisseling van directeuren zien we een ander effect. Deze verandering leidt tot verwarring en het zich afzetten tegen de nieuwe leider. Het team wordt steeds meer een eenheid, maar zet zich af tegen externe invloeden. De loyaliteit aan de organisatie kan afnemen. Psychologische behoeften van collega’s worden niet bevredigd, de taken niet geleerd en de problemen niet opgelost. De groei stagneert.
Binnen onze workshop ‘het creëren van een krachtig team binnen onderwijs’ gaan we samen op zoek naar de talenten en kwaliteiten binnen het team. ‘DOEN’ staat centraal binnen de workshop. Middels actieve werkvormen gaan we in gesprek over kwaliteit en talenten.
Wat levert deze Workshop je op?
Tijdsinvestering: De workshop duurt gemiddeld 2 uur op locatie.
VOOR HET TEAM
– Inzicht in je eigen natuurtalent en kwaliteiten.
– Inzicht in de natuurtalenten en kwaliteiten van je collega’s.
– De eerste stappen om uit je comfortzone te stappen, zodat je gaat groeien.
VOOR DE DIRECTEUR
– Inzicht in de natuurtalenten en kwaliteiten van je team.
– Een eerste scan van je bouwwerk.
– Een tool om effectieve werkvormen en commissies te vormen.
– Belemmerende en compenserende factoren binnen het team worden helder.
VOOR WIE?
Voor alle teams die de onderlinge samenwerking willen verbeteren en/of meer inzicht wil krijgen in compenserende en belemmerende factoren binnen de samenwerking. Voor de leidinggevende die meer inzicht wil krijgen in de samenwerking van zijn/haar team en/of ziet dat de samenwerking niet optimaal is, maar niet weet waar dit vandaan komt.
