Coachingstraject vormgegeven
Ruben en Saskia hebben allebei een coachingstraject vormgegeven. Ruben op De Rietendakschool en Saskia op De Lugtmeijer. Beide trajecten zijn naar wens verlopen. De coachee kreeg ruimte om de coachvraag neer te leggen. Hierbij werd ik als directeur betrokken. Tijdens het coachingstraject hebben Ruben en Saskia meerdere lesbezoeken afgelegd en nagesprekken gevoerd. Beide coachees waren enthousiast over de coaching en geven aan dat ze er veel van geleerd hebben. Het heeft hen meer inzicht gegeven in het eigen handelen en de gevolgen daarvoor voor de leerlingen. Door de coaching is er meer bewustzijn gecreëerd bij de leerkrachten en daardoor zijn de leerkrachten zekerder geworden van zichzelf en in het handelen voor de klas. De rol van de coaches werd als stimulerend en positief ervaren. Het gaat uit van groei en versterking van de sterke punten die al aanwezig zijn.
Tijdens het traject is er meerdere keren een driegesprek geweest om elkaar op de hoogte te houden van het traject. Daarbij was de coachee leidend. Zo kon de coachee de eigen ontwikkeling verwoorden. Door vragen van de coach ontstond, waar nodig, meer diepgang. Beide trajecten zijn naar wens afgesloten en ik zou Saskia en Ruben zeker nogmaals inschakelen wanneer dit nodig mocht zijn.